Asociace pověřenců České republiky, z. s. (dále jen "Asociace") je dobrovolným spolkem sdružujícím osoby vykonávající funkci pověřence pro ochranu osobních údajů (dále jen „pověřenec“) podle obecného Nařízení Evropské unie (EU) 2016/679 (dále jen „Obecné nařízení“). Jehož cílem je přispívat ke zvýšení úrovně ochrany osobních údajů, posílit práva občanů Evropské unie, stejně jako upravit, harmonizovat a koordinovat pravidla činností poskytovaných pověřenci.
Asociace primárně sdružuje pověřence orgánů veřejné moci.
Asociace je právnickou osobou vzniklou v souladu s ust. čl. 20 Listiny základních práv a svobod a podle ust. § 214 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „OZ“) jako spolek. Jako taková je právnickou osobou podle českého práva, s celostátní působností, nezávislá na zaměstnavatelích, politických stranách, státních orgánech a občanských sdruženích a iniciativách. Organizačně, materiálně i finančně je samostatná.
Název spolku je Asociace pověřenců České republiky, z. s. Ve zkratce: AP ČR.
Sídlem spolku je Kaprova 42/14, 110 00 Praha1.
Asociace se zřizuje na dobu neurčitou.
Vnitřní organizace Asociace, práva a povinnosti členů i volených orgánů se řídí těmito Stanovami, které jsou uloženy ve svém úplném znění v sídle Asociace, stejně jako jsou založeny ve sbírce listin vedené rejstříkovým soudem.
1. Účelem a cílem Asociace je zvýšit úroveň ochrany osobních údajů a posílit práva občanů Evropské unie, stejně jako upravit, harmonizovat a kontrolovat pravidla a postupy v oblasti činností pověřence pro ochranu osobních údajů na území ČR.
2. Hlavním posláním Asociace je vytvářet podmínky pro prohlubování profesní cti, tradic a znalostní úrovně pověřenců. Společně tvořit základní pravidla a postupy ochrany osobních údajů pro uplatňování Obecného nařízení v praktickém životě orgánů a organizací ve kterých pověřenci působí.
3. Uděluje značku „Kvalita garantovaná Asociací pověřenců“, „Asociační garantovaná kvalita“ a certifikaci pověřenců pro ochranu osobních údajů.
1. Asociace vykonává hlavni činnost za účelem dosažení svých cílů v souladu se svým posláním tak, jak je vymezeno v Článku V. těchto Stanov. Žádná z hlavních činností Asociace není podnikáním ani výdělečnou činností. Hlavní činnost muže být financována zejména z členských příspěvků dle Článku XII. těchto Stanov, grantů a sponzorských darů a ze zisku z vedlejších činností dle Článku VII. těchto Stanov. Je-li při výkonu hlavní činnosti dosaženo příjmu, použije Asociace tyto příjmy k pokrytí nákladů na spolkovou činnost, či na úhradu své správy.
2. Asociace provozuje a vykonává následující hlavní činnosti:
a. Vytváření podmínek pro řádně provozování činností, hájení a podporování společných zájmů členů Asociace.
b. Prosazování a ochranu profesních, hospodářských a právních zájmů členů Asociace.
c. Zvyšování odborné, pracovní a právní úrovně členů Asociace prostřednictvím kurzů, školení, seminářů, konferencí, konzultačních dnů apod. a vytváření podmínek pro spolupráci členů v oblasti přípravy zájemců k odborným zkouškám týkajících se role pověřence, školení, ověřování odborné způsobilosti a vydávání příslušných dokladů souvisejících s celoživotním vzděláváním.
d. Aktivní spolupráce s vysokými a středními školami příslušného směru.
e. Spolupráce s orgány veřejné moci České republiky a států Evropské unie a vzájemné poskytování odborné pomoci.
f. Podpora profesního vzdělávání na všech stupních, společný postup pří realizaci profesních záměrů členů Asociace v oblasti vzděláváni.
g. Pořádání kurzů, školení, seminářů, konferenci, firemních dnů apod. pro odbornou veřejnost.
h. Expertní a poradenská činnost, zpracování odborných stanovisek případně znaleckých posudků.
i. Získávání technicko-ekonornických informací doma i v zahraničí ze zájmových oblastí členů Asociace a jejich rozšiřování.
j. Spolupráce s ostatními subjekty v České republice i v zahraničí podporující cíle, zaměření a aktivity Asociace.
k. Realizace projektů v oblasti výzkumu a vzdělávání.
l. Analýzy, komentování a propagace právních instrumentů v oblasti působnosti Asociace.
m. Uděluje značku „Kvalita garantovaná asociací pověřenců“, „Asociační garantovaná kvalita“ " a certifikaci pověřenců pro ochranu osobních údajů.
Asociace může vykonávat i hospodářské, či jiné výdělečné činnosti vedlejší, a to jak pro podporu hlavních činností, tak i za účelem hospodárného využití majetku Asociace. Zisk z těchto činností Asociace používá především k podpoře hlavních činností dle Článku VI. těchto Stanov, dalších spolkových činností a k úhradě nákladů na vlastní správu, a to zejména:
1. v oblasti vydávání a distribuce publikací, brožur, letáků, newsletteru a dalších inzertních a odborných materiálů, poradenské a konzultační činnosti, praktické spolupráce s jinými subjekty na národní i mezinárodní úrovni,
2. organizování a provozování vlastní hospodářské činností za účelem řádného plnění úkolů ve všech oblastech profesního zaměření Asociace (např. činnost publikační, vydavatelská, nakladatelská, výstavnická apod.).
1. Členem Asociace se může stát každá fyzická osoba starší 18 let, bez rozdílu pohlaví, vyznání, politického a sociálního zařazení, národnosti, rasy, státní příslušnosti, působící v oblasti obecného nařízení Evropské unie (EU) 2016/679 a dalších návazných profesích na území České republiky. Vykonávající funkci pověřence pro ochranu osobních údajů nebo jako specialista v oblasti ochrany osobních údajů. Členství v Asociaci je dobrovolné.
2. Jiná osoba se může stát členem Asociace se souhlasem Představenstva Asociace.
V případě vyslovení nesouhlasu s členstvím se může tato osoba odvolat k Valné hromadě.
3. Členství se váže na osobu člena, je nepřevoditelné na jinou osobu a nepřechází na jeho právního nástupce.
4. Podmínkou členství v Asociaci je bezpodmínečné přijetí Stanov Asociace.
5. Členství v Asociace vzniká ke dni schválení "Závazné přihlášky člena Asociace pověřenců České republiky“ Představenstvem Asociace a zaplacením ročního členského příspěvku a členského vkladu.
6. Závazná přihláška člena Asociace musí být podána v písemné nebo elektronické formě. Registraci člena provádí a eviduje Asociace.
Členství v Asociaci zaniká následujícími způsoby:
1. Dobrovolným vystoupením člena. Členství končí posledním dnem měsíce, následujícího po doručení písemného oznámení o ukončení členství v Asociaci.
2. Úmrtím člena nebo prohlášením člena za zesnulého.
3. Ztrátou nebo omezením způsobilosti člena k právním úkonům.
4. Vyloučením člena. Členství končí dnem doručení rozhodnutí představenstva Asociace o vyloučení člena z Asociace vyloučenému členovi. Představenstvo Asociace má právo vyloučit člena, pokud svým jednáním porušuje její cíle, principy a poslání dle Článku V. těchto Stanov, nebo pro porušení členských povinnosti dle Článku XI. těchto Stanov a případně z jiného důvodu stanoveného zákonem.
5. Rozhodnutím Valné hromady o přeměně Asociace na jinou právní formu v souladu s § 3045 odst. 1 OZ.
6. Nezaplacením členského příspěvku podle platného příspěvkového řádu, nejpozději do konce ledna následujícího/příslušného kalendářního roku, případně do 30 dní od písemné výzvy k úhradě členského příspěvku.
7. Zrušením Asociace.
1. Každý člen Asociace má právo:
a. podílet se na činnosti Asociace a využívat služby poskytované Asociací,
b. účastnit se všech akcí pořádaných Asociací,
c. být pravidelně informován o dění v Asociaci,
d. předkládat návrhy, podněty, připomínky a vznášet dotazy orgánům Asociace,
e. volit do orgánů Asociace a být volen do orgánu Asociace po jednoleté činnosti ve prospěch Asociace,
f. účastnit se zasedání Valné hromady; podílet se na jejím rozhodování hlasováním a být na něm seznámen s výsledkem činnosti Asociace včetně její kontroly.
2. Každý člen Asociace je povinen:
a. řádně a včas uhradit každoroční členský příspěvek dle Stanov Asociace,
b. uhradit členský vklad v okamžiku schválení členství v Asociace,
c. chránit a zachovávat dobré jméno Asociace a dbát o dobrou pověst Asociace,
d. dodržovat vnitřní dohody a nepodnikat žádné kroky, které by byly rozporu se zájmy Asociace,
e. dodržovat Stanovy Asociace a přijatá usneseni a rozhodnutí orgánů Asociace,
f. napomáhat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí při plnění programu a rozvíjet další činnosti Asociace,
g. chránit zájmy Asociace svou profesní odborností, svým vystupováním, jednáním,
h. dodržovat povinnosti pověřence podle přijatých zásad – Pozičního dokumentu Asociace.
1. Výši a splatnost členského vkladu a ročního členského příspěvku za členství v Asociace určí valná hromada.
2. Členský příspěvek za čestné členství se nehradí.
3. Splatnost ročního členského příspěvku lze na žádost odložit. O odložení splatnosti rozhoduje Představenstvo Asociace.
4. Při ukončení členství se příspěvky a členský vklad nevrací.
1. Orgány Asociace tvoří Valná hromada, Představenstvo, Předseda Asociace, Revizní komise. 2. Funkční období volených orgánů je čtyřleté.
3. Povinností členů volených orgánů Asociace je dodržovat Stanovy Asociace a chránit zájmy Asociace.
1. Nejvyšším orgánem Asociace je Valná hromada všech členů. Do její výlučné pravomoci patří:
a. schválení a rozhodování o změně Stanov a jednacím řádu Valné hromady,
b. rozhodování o základních záměrech a směrech činnosti Asociace,
c. projednání a schvalování výroční zprávy Představenstva o činnosti Asociace a výsledné revizní zprávy Revizní komise o výsledku hospodaření Asociace,
d. rozhodování o zániku Asociace,
e. stanovení výše ročního členského příspěvku a členského vkladu,
f. volba a odvolání členů Představenstva a Revizní komise,
g. rozhodování o dalších záležitostech, které si výlučně vyhradí do své pravomoci,
h. stanovení výše základního vkladu.
2. Valná hromada je svolávaná Představenstvem podle potřeby, nejméně jednou do roka. Pozvání na zasedání Valné hromady musí být členům odesláno nejméně 14 dnů před zasedáním.
3. Zasedání Valné hromady se svolává elektronickou komunikací, na elektronické adresy členů, stejně jako oznámením o konání Valné hromady na internetových stránkách AP ČR ve lhůtě nejméně 14 dnů před jejím konáním.
4. Valná hromada volí Představenstvo, které má maximálně 5 členů. Představenstvo může v případě nutnosti na dobu do konání následující Valné hromady kooptovat své členy.
5. Valná hromada musí být svolána i v případě, že o to požádá alespoň 1/3 všech členů Asociace nebo Revizní komise.
6. Není-li valná hromada na svém zasedání usnášení schopná, může Předsednictvo, nebo ten kdo valnou hromadu svolal poslat pozvánku na náhradní zasedání ve lhůtě 15 dnů od předchozího zasedání valné hromady. Z pozvánky musí být zřejmé, že se jedná o náhradní zasedání valné hromady. Náhradní zasedání valné hromady se musí konat nejpozději do šesti týdnů ode dne, na který bylo zasedání členské schůze předtím svoláno.
7. Každý člen Asociace má jeden hlas. Člen má právo nechat se zastoupit ke všem úkonům, včetně hlasování, zástupcem, na základě plné moci.
8. Valná hromada rozhoduje usnesením, o kterém musí být pořízen zápis. Usnesení a jiná podání jsou schválena, pokud s nimi vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech přítomných členů Asociace na Valné hromadě zúčastněných. K přijímání změn Stanov Asociace a jednacího řádu a k rozhodnutí o zániku Asociace je nutná 3/4 většina všech členů Asociace nebo jejich písemně pověřených zástupců.
1. Představenstvo je řídícím orgánem Asociace, je voleno a odvoláváno Valnou hromadou. Představenstvo svolává zasedání Valné hromady, připravuje je a předkládá Valné hromadě zprávu o své činnosti. Představenstvo je voleno na dobu čtyř let.
2. Představenstvo volí a odvolává předsedu. Předseda se souhlasem Představenstva jmenuje výkonného ředitele, který je řízen předsedou. Výkonný ředitel musí být pro jednání za spolek zmocněn písemnou plnou mocí.
3. Představenstvo tvoří čtyři členové, předseda, místopředseda, člen představenstva a výkonný ředitel.
4. Podle potřeb lze na základě rozhodnutí Valné hromady doplit Představenstvo o další členy dle potřeb.
5. Představenstvo zasedá alespoň 1x za čtvrtletí a svolává ho předseda, v případě jeho nepřítomnosti tak učiní místopředseda.
6. Představenstvo je usnášeníschopné, jestli-že je přítomná nadpoloviční většina všech jeho členů.
7. O jednání Představenstva se pořizuje zápis.
8. Představenstvo předkládá Valné hromadě ke schválení návrh změny Stanov a Jednacího řádu Valné hromady a návrh rozpočtu na příslušné rozpočtové období.
Předseda je statutárním orgánem Asociace.
Předseda zejména:
1. Organizuje a řídí jednání Představenstva, řídí a koordinuje činnost Asociace, za kterou je odpovědný Valné hromadě. Je statutárním orgánem Asociace spolu s jím určeným místopředsedou, který vykonává jeho pravomoci a povinnosti v případě jeho nepřítomnosti.
2. Předseda Asociace jedná navenek samostatně, kdy k názvu spolku připojí svůj podpis.
3. Svolává jednání Představenstva, je však povinen je bez odkladu svolat, požádá-li o to nadpoloviční většina všech členů Představenstva.
1. Revizní komise je kontrolním a smírčím orgánem Asociace, je volena a odvolávána Valnou hromadou, je tříčlenná a předkládá Valné hromadě zprávu o revizní, kontrolní a smírčí činností.
2. Revizní komise volí a odvolává ze svého středu předsedu, který řídí její činnost.
3. Člen revizní komise nesmí být členem Představenstva.
4. Revizní komise je oprávněna kontrolovat veškerou činnost Asociace.
5. V případě, že dojde ke sporu mezi jednotlivými členy Asociace nebo profesními skupinami, předloží sporné strany návrh na řešení Revizní komisi. Ta je povinna do jednoho měsíce o sporu rozhodnout nebo předložit věc k rozhodnutí Představenstvu. Každá ze sporných stran má právo se proti rozhodnutí revizní komise nebo Představenstva odvolat k Valné hromadě.
Asociace nabývá do svého vlastnictví, správy nebo užívání majetek, za účelem řádného naplňování poslání a cílů Asociace.
1. Finanční prostředky na svou činnost získává Asociace:
a. z členských vkladů a pravidelných ročních příspěvků členů,
b. dotacemi a dary,
c. z odborné a osvětové činnosti pro jiné subjekty,
d. z dobrovolných příspěvků jiných subjektů.
2. Zásady finančního hospodaření Asociace se řídí obecně platnými předpisy a podle rozpočtu a pravidel schválených Valnou hromadou Asociace.
3. Majetkem Asociace jsou věci (movité i nemovité), majetková práva, případně nehmotné statky.
4. Výši základního vkladu na návrh Představenstva schvaluje Valná hromada.
5. Základní příspěvek je výlučně příjmem Asociace.
6. Asociace zpracovává a příslušným orgánům poskytuje výkazy o své činnosti podle obecně platných právních předpisů.
7. Právo disponovat s finančními prostředky má Představenstvo Asociace a jím pověřené osoby.
1. Spolek může zaniknout dobrovolným rozpuštěním na základě rozhodnutí Valné hromady (pro tento návrh hlasuje alespoň 3/4 všech přítomných členů Valné hromady dle Článku XIV Stanov) nebo z jiného důvodu stanoveného zákonem.
2. V případě zániku Asociace bez právního nástupce jmenuje předseda se souhlasem
Představenstva likvidátora, který provede likvidaci Asociace a po uhrazení všech závazků Asociace, rozdělí zpeněžený majetek mezi členy Asociace, kdy podíl bude stanoven každému členovi za každý rok členství v Asociaci.
1. Práva a povinnosti Stanovami výslovně neupravená se řídl příslušnými právními předpisy, zejména OZ.
2. Stanovy byly schváleny podle § 225 OZ na ustavující členské schůzi dne 29. října 2019.
3. Pro zahájení činnosti byl stanoven počáteční příspěvek člena Asociace ve výši 1.000 Kč.
4. Spolek byl založen usnesením ustavující členské schůze tvořícího se spolku podle § 222 odst. 1 OZ.
5. Spolek vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku.
6. Návrh na zápis spolku do veřejného rejstříku podá osoba určená ustavující členskou schůzí.
Správnost a úplnost listiny je ověřována podpisy členů zakladatelského výboru.
Dáno v Praze dne 29. října 2019.